tisdag 24 juni 2014

Tankar inför hösten..

Snart är det dags för oss att ha semester, men tankarna börjar redan att röra sig mot augusti då vi ska starta upp arbetet med våra yngsta medborgare. Något som vi med spänning ser framemot. Vi kommer att starta upp med två gruppinskolningar, sk familjeaktivinskolning. Föräldrarna är med under själva inskolningen i minst tre hela dagar, det är så individuellt hur barnen är redo att släppa taget och säga hej då! Vi kommer att lägga mycket tid på att knyta an och lära känna både barn och familjer och till vår hjälp tänker vi oss den tredje pedagogen;) Att skapa miljöer där leken och utforskandet är i fokus är vår utmaning och det är också där vi just nu är i tankarna mycket. Hur skapar vi en miljö för de yngsta så att de finner det lustfyllt och spännande att vara på förskolan, vilket material är mest lämpligt samtidigt som det utmanar till ett undersökande? Hos oss tänker vi att vi vill erbjuda barnen många olika typer av aktiviteter med en mångfald av material.

Vi tre lärare kommer att bilda arbetslag med en fjärde kollega till hösten. På avdelningen kommer 13 barn att vara kvar till hösten, så det betyder att vi som är alldeles nya för barnen behöver skola in oss själva till gruppen. Det är en mycket spännande process, så det arbetet kommer vi att beskriva närmare under början av terminen. Hur bygger vi upp en gemenskap med barnen, och hur bygger vi upp en tillit emellan oss? Hur närmar vi oss varandra på ett varsamt sätt? Vilket material kan vara länken emellan? Hur kommer vårat första möte tillsammans på avdelningen att vara? Frågorna och tankarna är många, så vi ser vi med spänning framemot höstterminen och att tillsammans få fortsätta vårt arbete som forskaravdelning. Vi kommer att ha förmånen att få uppleva en förunderlig vardag tillsammans med våra yngsta barn! 
 Trevlig sommar till alla er som följer vår blogg!



                           

                           
                           

onsdag 18 juni 2014

Naturhistoriska


Som ytterligare en avslutning har våra 6 åringar åkt till Naturhistoriska i Stockholm. Vi har åkt i tre omgångar så gruppen har varit på 4-5 barn. Vi har åkt tillsammans med en annan förskola från vårt rektorsområde med vår egna buss. Vi har fått uppleva många spännande saker om människan, djur och natur.

På hemväg fick barnen "reflektionsrita". Det är ett bra sätt att tänka till om sina och kamraternas upplevelser. Två barn hjälptes åt att rita det magnifika huset! 





Oväntat besök


Idag hade vi vårt midsommarfirande på förskolan med grillade hamburgare på menyn. En liten vän till oss blev så nyfiken så hon kom också för att få sig en bit mat..


torsdag 12 juni 2014

Vi säger hej då!

Direktrapport från vattentornet!

Vi är här för att säga hej då. Vi gör ett avslut eftersom vi kommer att skiljas åt till hösten. De flesta barn går mot nya äventyr i skolan och de andra kommer att bli en grupp ihop med dagens grannavdelning. Vi som forskaravdelning kommer som vi sagt tidigare att börja arbeta med de yngsta barnen i höst. 

På vägen hit sa vi hej då till alla kännetecken som pepparkakshuset, vita huset, gröna dörrarna och gymnastikhallen som har genomgått en förändring då den har brunnit ner och rivits. Det blev en reflekterande promenad där alla minnen och upplevelser kom tillbaka!

Vi kramade vattentornet! "Vi räckte inte runt!" var ett av barnens reflektioner. 

tisdag 10 juni 2014

Uppskattning

Föräldrar som visar sin uppskattning genom att vara lika kreativa som barnen är vi väldigt glada för. Häromdagen fick vi en tårta med en text värmde.


Avslutning

Då var det dags för den traditionsenliga avslutningslunchen för förskolans blivande skolbarn. Vi vill skapa en högtidlig atmosfär så findukning med servetter, levande ljus och specialbeställd mat är viktiga ingredienser den här dagen. Att få gå in till drottningholmsmarschen tyckte vi också var passande en sån här speciell dag.

Vi märker att barnen är fulla av förväntan och pirret i kroppen kam man nästan ta på. Flera av barnen har klätt sig extra fint idag vilket också signalerar om hur märkvärdig en avslutningslunch kan vara.
Ett varsitt diplom och en ros som ett intyg på en väl genomförd förskoletid :) fick varje barn gå fram och hämta till applåder från kompisarna.
Att få ett avslut på en lång förskoletid är jätteviktigt, tror vi. Ett positivt avslut, men samtidigt en början på något alldeles nytt och spännande. Vi vill vara en del i det och förhoppningsvis har vi gett våra barn verktyg för att anta nya utmaningar i skolan och livet.

Tidigare har vi skrivit om att knyta ihop säcken, och just de här avslutande veckorna har varit till och från fyllda av tillbakablickar. Vi tittade på bilder från när flera av barnen gick på yngrebarns avdelningen och skapade i ateljén. De kunde konstatera att det hade skett en utveckling i både rit och målar teknik. Och vi lärare kunde konstatera samma sak..

Till hösten kommer det här arbetslaget att börja att arbeta på en av våra yngrebarns avdelningar. Det ska bli otroligt spännande och vi kommer att få anta nya utmaningar med nya härliga barn och familjer. Det är nog därför som vi just nu genomgår en fas av enorm reflektion av vad vi tillsammans med de gamla barnen har lärt oss. Vilka erfarenheter har vi gjort, vilka nya insikter har vi fått och som vi tar med oss till den nya avdelningen. Så det här med att ha ett tydligt avslut och början till något nytt och spännande gäller även oss.. Det kommer att bli en rolig höst och vi ser framemot att anta nya utmaningar som forskaravdelning.