fredag 28 augusti 2015

Uppstart av en ny termin!

Då har vi äntligen startat en ny termin! Tre grupper har blivit en grupp med 24 härliga, nyfikna, spralliga och vetgiriga treåringar.

Det är många tankar som väcks hos oss när vi nu har inlett denna hösttermin. Att möta nya och gamla barn är faktiskt inte alltid helt enkelt. Vi har ett svårt men samtidigt ett väldigt häftigt jobb som bjuder oss på fantastiska utmaningar.

Som i alla barngrupper vi arbetat i finns det barn med "speciella rättigheter". Barn som av olika anledningar behöver lite extra stöd i sin vardag. Vi har alltid lärt oss enormt mycket av dessa barn. Vi har lärt oss kring gruppsammansättning, organisation, struktur och hur man på olika sätt kan få dessa barn att vara en del i det som pågår. Alla människor är olika, har sina egna positiva egenskaper och det är dessa egenskaper vi nu försöker få fatt i, hos alla barn i gruppen. Genom de mindre grupperna vi organiserar oss i varje dag lär vi känna barnen och de får möjlighet att lära känna varandra. 

Något som vi har tagit fasta på är att iordningställa vår miljö så att det ska finnas spännande material att samlas kring. Det ska vara inbjudande och trevligt samt inspirera till att utforska vidare. Vi startade terminen med att gräva upp de potatisar som vi satte i våras. Det blev många potatisar! Något som fascinerade oss då och som vi nu undersöker vidare är det här med rötter. Det här är ett spår som lever kvar sedan vi arbetade på Utmanarna, en av våra 1-2 års avdelningar. Vi satte potatisar i glasvaser och det bildades både rötter och knölar. Vi har nu gjort om detta experiment med en av de potatisar vi fick upp ur vår egen pallkrage. 

Vi har tecknat av rötterna, som nu är placerade i en stor glasburk. Barnen tecknade både rötterna och själva burken. Vi har också förstorat rötter genom att lägga dem på en OH, samt undersökt med USB. Men vi är noga med att inte forschera fram något. Det kan lätt ta stopp och bli krystat när vi pedagoger vill så mycket! Vi undersöker i lugn takt, observerar och försöker lista ut vad barnen är nyfikna på.