onsdag 28 mars 2012

Småkrypsjakt -återtag och fördjupning

Efter Remida utställningen i Stadshuset och allt vad det innebar, valde vi att förra veckan göra ett återtag till småkrypens värld. Vi pratade på vår PUG (pedagogiska utvecklingsgrupp) om hur man egentligen fördjupar sitt projekt. Hur går man vidare, men utan att GÅ VIDARE. Hur stannar man kvar och FÖRDJUPAR arbetet?

Vi gjorde en mindmap med frågeställningen: Vad kan vi fördjupa oss i?

OLIKA ARTER, HUR DE LEVER, VAD ÄTER DE, VAD BOR DE
var några frågor som intresserade oss. Vi planerar att göra en mindmap med barnen också för att sedan kunna utgå från deras intressen och nyfikenhet.

Vi hade inte riktigt full barngrupp och beslöt oss för att gemensamt gå till skogen. Barnen blev utrustade med kameror, luppar i olika storlekar och förstoringsglas. Vi var nyfikna på vad barnen var nyfikna på. Vi dokumenterade det barnen dokumenterade.

Vad dokumenterade barnen då?
De fotade varandra, de fotade himlen, de tittade på varandra med förstoringsglas, de tittade på trädets bark med förstoringsglas, de hittade småkryp i form av spindlar som vi fångade i lupp. Det blev många foton denna dag och vi kunde tydligt se glädjen hos barnen över att få GÖRA TILLSAMMANS!


 

När vi kom tillbaka till förskolan undersökte vi det barnen hade tagit med sig hem från skogen. Några spindlar i en lupp och lite lingonris hade fått följa med. Till vår hjälp hade vi ett sk "ägg" kopplat till vår laptop via en USB. Vi kunde fotografera spindeln och se den förstorad på laptopen. Genom dessa bilder kan vi sedan ta reda på vilken art detta är och fakta om den. Tillsammans kunde vi enkelt titta på detaljer så som vilka färger spindeln har samt vilka "randiga" ben den har. Samt att den faktiskt har en bakkropp och en framkropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar