Det här begreppet ÅTERKAST är ett ord som vi har tolkat på flera olika sätt. Tidigare har vi beskrivit det som att vi ger tillbaka till barnen. Vi har återgivit något som vi har upplevt att barnen har varit intresserade av, barnen har mer fått minnas tillbaka på gemensamma upplevelser. Idag har vi tänkt om och tolkat på nytt. Att göra ett återkast kan mer vara att ge barnen en möjlighet att få närma sig en fråga, att göra en fördjupning i ett ämne som rör det projekterande som vi just nu är inne i. Att göra en gemensam angelägenhet av en fråga som vi ska undersöka. Till vårterminen kommer vår utmaning vara att följa upp de frågor och spår som vi just nu är inne i tillsammans med barnen. Vi kommer att observera och dokumentera barnens processer när vi är på vår plats i skogen. Hur skapar barn relation till den platsen, hur närmar sig barnen varandra på den här platsen och vilka nya relationer uppstår. Den senaste tiden har vi observerat att barnen har känt lukter på platsen och uttryckt det. Hur kan vi arbeta vidare med det tillbaka på förskolan? Sinnesupplevelser, hur kan vi arbeta vidare med det?
Barnen har upptäckt ett kärr på den här platsen, kanske något att undersöka närmare? För oss är det spännande att gå in i detta nu och tänka tillbaka på de erfarenheter som vi har med oss från Vattentornsprojektet. Mycket kan vi känna igen oss i, bl.a. att det är inte målet som är det viktiga utan allt det som sker däremellan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar