tisdag 22 januari 2013

Miljön som den tredje pedagogen -med extra tillägg!

Att se miljön som den tredje pedagogen är en självklarhet för oss. Den skall vara estetisk, utmanande, spännande, utforskningsbar och variationsrik...

I början på denna vårtermin ägnade vi oss åt att förändra, göra spännande tillägg och ta bort det som inte intresserar för tillfället. Vi ändrade om och möblerade annorlunda. Det är viktigt att det det ska kännas "nytt" ibland.

Ett av tilläggen var en låda med sand i mitten av alla byggbord som nu är mer av karaktären "naturbygg" under utveckling. Vid denna leker barnen mycket, och de har ofta egna leksaker som tillägg.

Vi har länge låtit barnen ta med sig leksaker hemifrån. Nu läste vi just om detta i boken Att göra lärandet synligt -barns lärande individuellt och i grupp (Reggio Children). Det är skönt när våra teorier och tänkesätt stämmer överens med litteratur som vi läser. I boken står; "Barnen kan ta med sig föremål fram och tillbaka mellan hem och förskola. Att tillåta denna förflyttning av föremål -vilka ju faktiskt ingår i barnens liv -demonstrerar enkelt och klart kontinuiteten mellan förskola och hem". Vidare står att; "Barnen har lov att ta med vad som helst som intresserar dem; tiden, sättet och möjligheten att leka med leksaker från hemmet -allt detta förhandlas individuellt och gruppvis".

Vi upplever att de är genuint intresserade och leker längre med dessa extra tillägg. Vi har naturligtvis också möjligheten att reflektera om detta. Behöver vi tillföra något material? Vad är det för sorts leksaker barnen har med sig, med tanke på att vårt grundmaterial från vårt egna Remida är könsneutralt? Hur kan vi ta upp genusfrågor till diskussion med barnen? Hur bemöter och reflekterar vi själva om dessa frågor?



2 kommentarer:

  1. Spännande!

    På de förskolor jag har arbetat på har det alltid varit diskussioner fram och tillbaka om egna leksaker. Jag tänker att förhandlandet är viktigt. Att dialogen hela tiden är levande. Jag tänker också att det är viktigt för oss att möta barnens livsvärldar, lyssna och utmana dem!

    Tack för att ni delar!

    SvaraRadera
  2. Åhhh.. så roligt att jag hittade denna blogg. :) spännande att läsa en liten bit av er resa :) delar till min kollega så kan vi lättare försöka förstå arbetet småkryp och rörelse :) härligt! / Karolina

    SvaraRadera