onsdag 30 januari 2013

Digitala ateljéns tillblivande


Digitala ateljén

Vi är otroligt glada över att ha fått en digital ateljé till vår förskola. Den är centrerad i mitten av vår stora ateljé som i sin tur ligger mellan våra två äldrebarnsavdelningar. Här har vi nu en skanner, större dataskärm, dator och en ritplatta. Andra verktyg i form av "ägg" som är ett mikroskop kopplat till datorn via USB samt Ipad, kameror och videokamera har vi också. På avdelningen finns också en duk som man kan placera en kanon framför.

A 5 år har målat en spindel samt ett hål som den bor i och kan kryp in i.
Nya möjligheter öppnas ser vi. Nya sätt att använda barnens material till fördjupning.
Man kan tex skanna in en målning som vi gjorde idag, och lägga till fler detaljer på spindeln som tex ögon. Då kan man använda ritplattan som verktyg för att lägga till detaljer. Man kan sudda om man ångrat något och skapa någonting nytt, eller helt enkelt utveckla det man skapat tidigare.

Ipad som verktyg
 Ipad har vi haft på vår förskola ganska länge nu. Barnen kan dem men vi känner att vi behöver tänka till vilka appar vi använder och på vilket sätt vi använder dem. För oss har Ipad varit ett suveränt verktyg när det gäller att söka information. Vi går ofta ut på Google och söker efter bilder och liknande. Men vi använder oss även av en hel del pedagogiska appar. Det tar sin tid innan vi har det vi söker och det blir en del provande och också rensning av appar som vi inte tycker är särskillt pedagogiska och passande. Denna vecka har vi provat appen "Empatico" med lyckat resultat. Det vill säga, vi tycker den är meningsfull och barnen tyckte att den var rolig. Det vi direkt såg är att det krävs mycket diskussion också framförallt för att vi har många barn med annat modersmål. Men vi ser en potential i denna app och kommer att fortsätta arbeta med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar