Att reflektera kring hur vi organiserar vårt projektarbete är något vi i arbetslaget har gjort väldigt mycket. Under senare delen av 2012 ställde vi oss många frågor; varför gör vi just såhär? Vad gynnar barnen mest? Hur blir barnen delaktiga genom de fasta grupperna kontra om vi skulle ha pilotgrupp/er?
Vi har så smått börjar frångå detta med fasta projektgrupper som vi tidigare har haft. Hittills denna vår har vi haft olika sidospår; restaurang, experimentet "Trollerihinken" samt is och snö. Huvudspåret har startats upp också, genom att vi har varit på vår egen glasverkstad. Det är en "lyx" som vi har på en av våra förskolor. Man kan arbeta med keramik eller glas och det finns riktiga brännugnar för detta. På glasverkstaden tillverkades spindeltavlor av glas. Som grund hade vi förberett genom att barnen hade gjort spindlar av ståltråd.
Vi tänker att vi ska skapa en pilotgrupp av de barn som visar speciellt intresse för
vårt huvudprojekt "Småkryp och rörelse". Vi måste nog fundera lite till på nya spännande frågeställningar. Vad är barnen nyfikna på nu? Förra terminen ägnades mycket åt materialet papper och pappersremsor samt rörelse. Att arbeta med huvudprojektet med en pilotgrupp skulle enligt oss medföra att vi
kan utmana dessa barn ännu mer då intresset hos dem är större. Detta skulle
också medföra att vi lyssnar mer på de barn som för tillfället kanske inte är
lika intresserade av småkryp och rörelse och går med dem på en annan stig så
att säga. Vi har möjlighet att ta vara på dessa sidoprojekt som vi hittills
sett att vi missat. Vilket i slutänden också borde bidra till att vi får ökad måluppfyllelse i vårt "systematiska kvalitetsarbete".
Det är inte
delaktighet för oss att behöva avstå från sådant som kommer från barnen för att
precis alla barn ska arbeta kontinuerligt med samma tema. Nu känner vi att vi
är inne på rätt spår, det vill säga flera
spår. Vi utgår ifrån det som är aktuellt för nuet och det kan bli både
långa och kortare sidoprojekt under denna vår.
På vår morgonsamling efter frukost organiserar
vi oss i olika grupper utefter intresset hos barnen. Vi stödjer dem i valet på
så vis att det ska bli en röd tråd för dem. Det blir en diskussion som vi får
ta vid morgonsamlingen på trappan. Vilka projekt har vi för denna dag? Vilka
ingår i vilka grupper? Vilka ska fortsätta med det arbete de gjorde föregående
dag? Allt detta grundar sig också i de projekthypoteser vi gör inför varje
vecka under vår avdelningsreflektion. Vi samlar råmaterial, reflekterar och diskuterar vad som är
utforsningsbart i allt detta. Vilka frågor har barnen ställt? Hur går vi vidare
utifrån allt detta samt utifrån det mål och förbättringsområden vi har i vårt
”systematiska kvalitetsarbete”? Detta tror vi kommer att medföra en större delaktighet hos
barnen liksom ett större lyssnande från vår sida.
På denna tavla sätter vi upp det som är aktuellt just nu. Nu har vi både "is och snö" samt ett experiment som vi kallar "Trollerihinken". Här har vi mycket "råmaterial" i form av barnens teckningar, kommentarer och frågor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar