måndag 4 februari 2013

"Trollerihinken" -ett av sidospåren


 Det här är ett av våra sidospår; Experimentet "Trollerihinken". Vi har experimenterat ganska mycket med olika sorters experiment. Nu valde vi att gå på djupet med denna "trollerihink". Syftet enligt boken "Russinhissen" där experimentet finns är att få igång barnens tänkande och att de ska få möjlighet att komma med olika hypoteser kring vad som händer. Detta är av största vikt för oss då vi vill arbeta språkutvecklande. 

Detta experiment har vi gjort många gånger de senaste veckorna. Nu valde vi på morgonsamlingen  tillsammans ut en grupp av sju intresserade barn som var nyfikna och ville fundera mer kring vad som händer.

Vi gjorde experimentet återigen. Ett barn fick hälla grönfärgat vatten i tratten, men som vanligt kom det bara vanligt vatten ut ur röret. Frågan är vad som egentligen händer med den gröna färgen?
Skulle ni kunna rita hur ni tror att det går till?

Ett barn sa i början; "jag måste hämta en grön penna och rita inuti"
Självklart, jag dukade inte fram färgtusch utan tänkte bara att vi använder de svarta som redan finns. Barnen hade många olika teorier som de ritade och berättade om.

O: Jag tror att vattnet har fastnat därinne. Här går ut vanligt vatten.
A: Jag tänkte att det fanns lim därinne och att det fastnade.
M: Jag tror det är papper därinne som gör att färgen fastnar. 
S: Röret för litet för det gröna vattnet att rinna ut. 

Nästa steg borde vara att prova dessa teorier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar