tisdag 26 februari 2013

Barnens hypoteser i centrum


Vi har gått vidare med "Trollerihinken". Barnen har kommit med flera olika hypoteser kring hur detta skulle kunna gå till. Kan vi hitta ett svar på varför det rinner ut vanligt ofärgat kranvatten från hinken, fast vi häller i grönfärgat?

Vid detta tillfälle hade vi gjort i ordning två hinkar. Den ena är vit och barnen vet att det finns något därinne som gör att det gröna vattnet stannar kvar. Vi hade också en genomskinlig hink där det tydligt syns vad som händer därinne. Barnen jämförde och hällde i mycket vatten, både grönt och vanligt.

Vi vill låta barnen prova sina egna hypoteser och se om vi kan finna ett svar, och det kan ju faktiskt finnas flera sådana. Det behöver inte vara så att den vita hinken innehåller det enda rätta svaret. Kan vi göra på ett annat sätt som också fungerar? Det är inte vårt svar som är det viktiga här, och vi vill inte servera dem det. Det är processen och barnens hypoteser som står i centrum.

Idag provade vi "pappersteorin" och "limteorin". Visst blev pappret lite grönt men det kom ju också ut grönt vatten. Barnen konstaterade att det inte riktigt fungerade. Vi provade med limmet. Flytande lim hälldes i burken som så småningom löstes upp när vattnet hälldes i. Detta var i sig fascinerande. Från den stora limklumpen blev det små flagor och klumpar som flöt omkring och även dessa små kom ut tillsammans med vattnet. Inte heller detta fungerade.

Vi får utforska vidare med nya teorier...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar