Terminens första dag på förskolan. Det är alltid fascinerande att se hur barnen studsar in på avdelningen efter en längre ledighet. Fulla av förväntan och ögon som talar om att man har längtat tillbaka.
" Vet du vad jag har längtat efter förskolan", sa en femårig flicka. Det gör att vi blir alldeles varma i själen. Ett annat barn som kommer fram flera gånger och frågar efter sin kompis som fortfarande inte har kommit, "är hon försenad, kommer hon snart, kan du gå och se varför hon fortfarande inte har kommit?"Det känns bra att veta att vår förskola är ett ställe dit våra barn vill komma och ett ställe att längta efter. Vår uppgift som lärare blir att förvalta det på ett sätt som ger barnen en lustfylld vardag fulla av meningsfulla lekar, aktiviteter, möten med andra barn och vuxna, utmaningar och flera spännande projekt, både små och stora sådana.
Vi har flera utmaningar framför oss denna termin. En utav oss ska gå pedagogista utbildning och en av oss ska börja på att skriva på en bok.. Samtidigt tänker vi mycket på hur vi ska utveckla vårt stora projekt SMÅKRYP OCH RÖRELSE. Hur ska vi på bästa sätt organisera oss, hur tänker vi om projektgrupper, ska de vara fasta eller ska man kunna gå emellan?
Vi vill också fånga upp och följa upp alla de mindre projekt ideer som dyker upp. Alla de förgreningar som det stora projektet ger upphov till hos barnen.
"Superstruktur" kommer också finnas på vår "att göra" lista. Vi behöver bli bättre på att skriva ner vad var och en gör på avdelningen/ förskolan. Det blir ett sätt för oss att synliggöra vad vi gör samt att man aldrig ska behöva slösa med barnens tid. Om var och en vet vad den ska göra så frigör vi massor av tid till barnen. Det är också bra att veta att förberedelser inför dagens aktiviteter behöver göras och vem som ska göra det.. Ja, lite om den här terminen, härligt att få ha kommit igång!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar