Nu har vi haft fyra av sex samtal och det känns mycket positivt. Vi håller på att sammanställa ett dokument kring detta för att dela till resten av organisationen men tills vidare delar vi reflektionerna här...
Genomförande
Vi välkomnade föräldrarna till vår samlingstrappa. Där
berättade vi ännu en gång om syftet med samtalet. Efter det förflyttade vi oss
in i ateljén för att sätta oss vid lerbordet. Där fick föräldrarna lera i form
av korvar. Vi berättade att det är så vi presenterar leran för barnen, i korvar
eller kuber. Vi gav föräldrarna precis samma uppgift som barnen tidigare fått.
Nämligen att tillsammans bygga ett hus. Detta arbete tog ungefär fem till tio
minuter.
När föräldrarna kände sig nöjda förflyttades vi återigen
till samlingstrappan för att de skulle få se filmen där deras barn arbetade med lera.
Efteråt reflekterade vi över vad vi sett. Vi gav föräldrarna stort talutrymme
och uppmuntrade dialog föräldrarna emellan. Ibland behövde stödfrågor ställas
som till exempel vad de såg för egenskaper hos sina barn? Hur såg de att barnen
samarbetade? Vad ser de för lärande hos barnen?
Reflektioner från föräldrar
Föräldrarna får efter sin uppgift samt efter filmen med deras
barn, reflektera tillsammans över det de har upplevt tillsammans. Något som
ofta kommit upp är skillnaderna på de vuxnas sätt att arbeta
med lera jämfört med barnens sätt.
En pappa sa att han tyckte att det var så bra att barnen
ger och tar av varandra, en annan pappa berättar att hans son bygger mer
komplexa byggen hemma nu, han ser en utveckling i språket och barnets
koncentration, en mamma berättar att hennes barn kan så mycket mer än hon
trodde att hon kunde, en mamma berättar att barnen är mer kreativa än de vuxna.
Reflektioner från oss lärare
Det som har slagit oss är att detta arbete stämmer så väl
in i höstens projektstart av ”Barns relation till en plats”. Det kan vara en
början som vi kan fortsätta utmana barnen i utefter vad det visar sig att de är
intresserade av.
Vi har sett att responsen har varit mycket positiv efter
dessa gruppsamtal. Vi har fått till en dialog föräldrar emellan som vi tidigare
inte fått då vi haft individuella samtal. Föräldrarna får se sitt barn tillsammans med andras barn i
positiva sammanhang vilket stärker sammanhållningen dem
emellan.
Vi ser att föräldrarna börjar reflektera över sitt barns
lärande och den process som skett under barnets förskoletid.
En av barngruppernas hus. Många detaljer och inredning till huset. |
En föräldragrupps hus i form av "timmerstockar". |
Intressant ,verkligen , att föräldrar för göra lika som barnen och se hur man kan jobba i förskolan för att se hur man ska gå vidare.
SvaraRadera