onsdag 11 september 2013

Fenomenet EKO!


Vi fortsatte idag att arbeta med fenomenet eko. En liten grupp barn fick arbeta vid vår digitala ateljé och skanna in teckningar och tillsammans med en av oss skriva ner deras tankar. Det blev en Power Point likt den vi visade som exempel nyligen. Detta är två av teckningarna som väckte vår förundran och som vi idag arbetade vidare med. 

  • Kan man rita eko?
  • Kan man se ett eko?
  • Vad är ett eko?
  • Hur kan man rita så att det ser ut som att man skriker?




Lärare: -Vad har du ritat?
Barn: -Jag ritade våras röster.
Lärare: -Vilka stora munnar dom här två på bilden har.
Barn: -A, jag och (Läraren) som skriker: KAN NI ÖPPNA DÖRREN? Sen vi hör rösten igen. Där har jag ritat vid dörren.
Lärare: -Var det någon som svarade?
Barn: -Nej, vi bara hörde våras röster.

Lärare: -Vad har du ritat?
Barn: - Det är vi som ropar vid vattentornet, och jag har ritat eko.
Lärare: -Vem är det? (Barnet längst till vänster)
Barn: -Det är jag, jag ropar: FÅR VI KOMMA IN?
Lärare: -Är det någon som svarar då?
Barn: -Bara min röst, två gånger hör jag. Det är därför jag har ritat eko där. (Våglängden sträcker sig från barnet på bilden till Vattentornet).
Lärare: -Kan man se ett eko?
Barn: -Nej, inte på riktigt, man kan bara höra eko.

På frågan "Vad är ett eko?" kan vi lärare ta reda på fakta. Vi blir nyfikna och vill veta. Inte för att ge barnen alla svar, men för att lättare kunna ställa utmanande frågor. Här finns det fakta kring eko, som handlar om Naturvetenskap (fysik): eko

3 kommentarer:

  1. Kan ni berätta om er digitala atelje, vad har ni där tex

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Vi har två ateljer på förskolan belägen mellan avdelningarna. I dessa ateljeer har vi en "digital atelje". Helt enkelt ett bord med en dator, stor skärm, skanner, USB ägg, och ritplatta. Övriga IKT material som vi har är iPads, projektor, laptops, mikrofoner för att spela in ljud, videokameror, fotokameror... Den digitala ateljen är en plast för utforkande av material, tex med USB ägget, eller skannande av teckningar mm. Vi arbetaar i word och Power Point med de äldsta barnen. Använder ritprogram mm, i ateljen på äldrebarnssidan är bordet lite högre. På Yngrebarn är det ett lågt bord.

    SvaraRadera