onsdag 4 september 2013

Teckningar och digitala verktyg

Barnen fick i uppgift att rita vattentornet. Vi vill försöka fånga detaljer som de ritar och berättar, för att kunna fördjupa oss i denna spännande byggnad. En av oss samlade tre barn runt den "digitala ateljén". Där har vi bland annat en dator och en skanner. Vi skannade tillsammans in alla tre teckningarna. Vi använde oss sedan av Power Point där vi tog upp bilderna, infogade textrutor och skrev. Barnen fick berätta om deras teckning och en av oss lärare skrev ner detta direkt i dokumentet.

Detta kan vara ett meningsfullt sätt att använda våra digitala verktyg i vårt projektarbete. Det finns många trådar att spinna vidare på och detta "råmaterial" kan vi använda vid nästa reflektionsträff som vi har i arbetslaget. Att barnen fångar detaljer som att läraren filmar med iPaden och ritar ner detta på teckningen (längst till vänster) är fascinerande. Barnet som ritade teckningen till höger hade en teori om att vattnet åker runt runt. Hur skulle man kunna prova den teorin? Barnet i mitten började att fantisera. Vi tolkar det som att hon var väl medveten om att det inte var sådär inuti tornet. Det var bara på lotsas.

Vi kommer att fortsätta att använda teckningen som ett verktyg att få skapa och återberätta.

En Power Pointbild med barnens teckningar och berättelser om vattentornet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar