Promenaderna till vattentornet har varit många de senaste veckorna. Som vi har beskrivit tidigare har vi gått dit med grupper om fem barn. Vi organiserar oss i grupper genom morgonmötet på trappan. Vi ser att barnens delaktighet blir större genom detta till skillnad mot om vi skulle ha fasta arbetsgrupper. Ofta bildar vi två mindre grupper och en större grupp. Den stora gruppen är på vår gård och arbetar med olika stationer. En av de mindre grupperna arbetar ofta inne och en mindre grupp går iväg på promenad.
Nya detaljer uppmärksammas hela tiden vid varje besök vid vattentornet. Nya frågor ställs av barnen. Nya problem skapas. Vi pratade om just detta efter att vi sett en film, filmad från en annan förskola i vår organisation. Att barnen gärna vill vara i problem. Barn skapar gärna problem. De vill medvetet göra verkligheten svårare. Vi skapar problem genom de frågor som kommer upp. Något som barnen intresserat sig för när vi varit vid vattentornet är ljudet. De har upptäckt att det blir ett eko när man ropar. En mindre grupp barn fick därför att rita sina teorier kring detta ljud idag.
Nya detaljer uppmärksammas hela tiden vid varje besök vid vattentornet. Nya frågor ställs av barnen. Nya problem skapas. Vi pratade om just detta efter att vi sett en film, filmad från en annan förskola i vår organisation. Att barnen gärna vill vara i problem. Barn skapar gärna problem. De vill medvetet göra verkligheten svårare. Vi skapar problem genom de frågor som kommer upp. Något som barnen intresserat sig för när vi varit vid vattentornet är ljudet. De har upptäckt att det blir ett eko när man ropar. En mindre grupp barn fick därför att rita sina teorier kring detta ljud idag.
Vi använder också film kontinuerligt. Idag filmade en annan grupp barn promenaden till vattentornet med hjälp av filmkameran, istället för iPad. Detta har naturligtvis flera syften. Att visa på olika sorters digital teknik och att faktiskt låta barnen testa och lära varandra är några. Att sedan analysera denna relativt långa film och klippa ut de bitar som fångar vårt intresse och de bitar vi kan gå vidare med är ett annat. Vi tittar ofta på filmer tillsammans med barnen vid möte på trappen. Då kan vi ännu en gång se och höra barnens reaktioner. Vi kan tolka vad som fångar deras intresse. De får syn på varandra från en annan synvinkel. Grunden i projektarbetet är barns delaktighet och detta arbetar och reflekterar vi mycket kring.
Barnens teorier om hur ekot fungerar |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar